Informatie over fietsen, fietsmerken en accessoires

Home » » Bewegingssensor of krachtsensor?

Bewegingssensor of krachtsensor?


Bij de specificaties van een elektrische fiets zie je vaak de term bewegingssensor of de term krachtsensor staan. Wat doen deze sensoren en wat is het verschil?

Bij een scooter en brommer heb je een gashendel, maar bij een elektrische fiets is dat wettelijk niet toegestaan (of je moet een WA-verzekering afsluiten). Daarom hebben de fabrikanten gezocht naar andere manieren om de elektrische motor van de ebike te activeren. Dat doen ze met behulp van een sensor.

Bewegingssensor

De bewegingssensor (die ook wel rotatiesensor wordt genoemd) komt het meest voor. Deze sensor meet een trapbeweging en zet dan de motor in actie. Dat gaat via een sensor en een magneetje op het wiel. Nadeel van een bewegingssensor is dat er eerst een halve trapomwenteling nodig is voordat deze waargenomen wordt. Dit betekent dat je altijd op menskracht moet starten. Als dat heuvel-op is kan dat best zwaar zijn.

Krachtsensor

Een krachtsensor heeft dat nadeel niet. Deze sensor registreert dat er op de trapper geduwd wordt en zet de motor in werking. Een krachtsensor kan er ook voor zorgen dat het vermogen veel nauwkeuriger op de inspanning van de berijder wordt aangepast. Als je harder drukt (bijvoorbeeld als je tegen de wind in moet fietsen) neemt de ondersteuning ook in kracht toe. Een krachtsensor is dus beter.

Helaas is een krachtsensor ook een duurdere techniek, die je daarom alleen tegenkomt bij duurdere elektrische fietsen. Vaak wordt bij deze luxe fietsen een krachtsensor gecombineerd met een bewegingssensor. De Gazelle Orange, de Sparta ION RX en de Batavus Milano zijn voorbeelden van luxe elektrische fietsen met een trapkrachtsensor.

Foto: Gazelle

-->