Informatie over fietsen, fietsmerken en accessoires

Home » » Elektrische fiets met middenmotor: Voordelen en nadelen.

Elektrische fiets met middenmotor: Voordelen en nadelen.

Een motor kan bij een elektrische fiets om verschillende plekken zijn ingebouwd. In heel veel gevallen bevindt de elektrische motor zich bij de trappers. Men spreekt dan van een middenmotor.



Een middenmotor geeft de fijnste en meest natuurlijke aandrijving. De kracht bevindt zich namelijk op dezelfde plek als waar jij trapt. Je hebt dus niet het gevoel dat je geduwd of getrokken wordt zoals bij andere soorten motoren. Maar een middenmotor heeft ook nadelen.

Voordeel: Middenmotor geeft kracht op de trappers

Een voorwielmotor lijkt je voort te trekken, een achterwielmotor duwt je naar voren, maar een middenmotor drijft de wielen niet aan maar de pedalen. Zo lijkt het net alsof je zelf de kracht opwekt. Dit is het grootste voordeel van een middenmotor.

Nadeel: Elektrische fietsen met middenmotor zijn iets storingsgevoeliger

Doordat de middenmotor van een elektrische fiets meteen zijn kracht aan de ketting overdraagt is dit systeem wat meer storingsgevoelig. De kracht op de ketting kan

Voordeel: Middenmotor geeft een lager zwaartepunt

Een lager zwaartepunt zorgt er voor dat je elektrische fiets beter in balans is.

Nadeel: Een middenmotor maakt geluid

Een middenmotor maakt geluid doordat deze met tandwielen werkt. Wil je in absolute stilte fietsen? Kies dan voor een achterwielmotor. Die zijn geheel geluidloos.


Voordeel: Middenmotor zit niet in de weg bij het vervangen van een band

Het is een klein voordeel, maar als je band geplakt of vervangen moet worden kun je er erg blij mee zijn dat de motor zich niet in het wiel bevindt.

Nadeel: Elektrische fietsen met midden motor zijn vaak duurder

Middenmotoren zijn gemiddeld wat duurder dan wielmotoren, waardoor deze elektrische fietsen over het algemeen ook iets duurder zijn.

Voordeel: Fietsen met middenmotor zijn vaak mooier

Hoewel ook de wielmotoren steeds kleiner en onopvallender worden is een middenmotor over het algemeen het makkelijkst voor de designers in het design van de fiets te verwerken, met als gevolg een mooiere fiets.
-->